lørdag 21. april 2012

Ekstra: "Sprettende Jobi-trær" review

Episode 2 av dagens sending var "Sprettende Jobi-trær".

Episoden handler om at ordføreren vil ha Jobi tømmer for å bygge et sommerhus. Thomas spør Kontrollsjefen om han kan dra til Tåkeholmen og hente det. Futt, Krutt og Ferdinand vil også være med, men når Ferdinand kaller Kontrollsjefen "Boss", vil "Bossen" at de skal være på Sodor og lære manerer! Så Thomas og Edward drar. Thomas mener at han ikke trenger hjelp av Tømmer Tøfferne uansett.

Thomas vil vise Edward rundt på Tåkeholmen før de begynner. Thomas viser ham Pendelbrua, sagbruket, Tømmerdammen, tømmer lasterne Gamle Snøfte og Hiv-og-Ho, og til slutt Vinglebrua. Edward er redd for Vinglebrua, og stopper halvveis over! Tømmer Tøfferne kommer og spør om de trenger hjelp, men Thomas er bestemt. Han vil ikke ha hjelp! Så Tømmer Tøfferne drar.

Thomas tøffer først til Gamle Snøfte. Men som vanlig laster han ikke tømmer; han hiver dem overalt! Stokker kræsjer på Edward, og flyr forbi Thomas! Tømmer Tøfferne kommer tilbake, men Thomas vil fortsatt ikke ha hjelp, så da drar de igjen. Thomas tøffer til Hiv-og-Ho, men han har gått tom for olje. Han spruter svart røyk, rett over James og Kontrollsjefen! Kontrollsjefen er rasende over at ikke noe har blitt gjort.

Thomas skjønner nå at han virkelig trenger hjelp, så han henter Tømmer Tøfferne, og de fyker til Tåkeholmen. Først får de Edward av Vinglebrua, så viser de Thomas og Edward hvordan å fange Jobi stokker som flyr høyt opp i lufta, og lander på flatvognene deres, så fyller Futts fører olje på Hiv-og-Ho så han kan hjelpe til. Snart er all tømmere lastet, og de tøffer til Sodor, hvor Kontrollsjefen venter. Han sier at sammen er de et lag å være stolt av, og lokomotivene kunne ikke være mer enig.

Det ble gjort forandringer i denne episoden også. Vaklebrua heter nå Vinglebrua. Og rimet som Tømmer Tøfferne roper når de krysser den har blitt annerledes. I Redningsaksjon på Tåkeholmen var det: "Rist og vakle, ruk og skak. Rett deg opp i rett og rak!" og nå er det "Vingle, vingle, ikke dingle. Slutt å vingle før du dingler!".

Denne episoden er favoritten min av denne sesongen! Den er spennende, morsom, og underholdene rundt hver sving!

TheSodorSteamworks gir "Sprettende Jobi-trær":
10/10