lørdag 19. mai 2012

Ekstra: "Emily og Futt" review

Emily og Futt er navnet på episode 3 av sesong 15, og er den siste episoden i "Tømmer-Tøffer-Trilogien".

Episoden handler om at den dagen er det barnas damptivoli, og Futt sin belønning for å ha vært veldig nyttig er å være tivoliets stjerne. Emilys spesial er å bringe Futt til tivoliet. På tivoliet skal Futt gjøre det både han, Krutt og Ferdinand syns er veldig gøy, "Fuglefløyting". Emily har også lyst til å kunne kvitre som en fugl med fløyta hennes. Tømmer Tøfferne gir henne instruksjonene som er: "Du trekker pusten, og presser og kniper. Og med huff og med puff, har du en fugl som piper.". Emily vil lære det på vei til tivoliet.

Men fuglefløyting er ikke så lett som Emily hadde trodd. Hun spør Futt igjen hvordan man gjør det. Futt advarer henne om at fuglefløyting bruker mye kull, men Emily er ikke bekymret. Akkurat når Emily har trukket pusten, damper Gordon forbi, og syns Emily ser veldig rar ut! Han syns også at kvitringen til Futt er imponerende, noe som gjør Emily sur for at hun ikke klarer det. Senere treffer de på Charlie, som har samme reaksjon som Gordon, og deretter Hiro, som faktisk blir bekymret over å se Emilys rare ansikt! Han drar så for å fortelle det til Kontrollsjefen! Da blir Emily bekymret, fordi de er sene! De tøffer mot tivoliet, men Futt har gått tom for drivstoff, på grunn av all kvitringen! Så Emily må dra alene.

På tivoliet venter barna, som har hørt om fuglefløytingen. Emily prøver så godt hun kan, men hun husker ikke alt som måtte gjøres! Emily sier hun skal hente Futt. Hun frakter drivstoff til ham, så fyker de til tivoliet. Alle barna jubler over fuglefløytingen. Futt ler høyt, og Emily lo så mye at fløyta hennes kvitret som en fugl! Emily har aldri vært gladere.

Det ble gjort en stor tabbe i denne episoden. Det ble sagt at Futt gikk tom for kull, men han, som broren hans, bruker ikke kull!

Det ble vist et stort comeback her også, Trevor! Men dessverre snakket han ikke. Han var på damptivoliet.

Jeg liker ikke denne episoden. For det første fordi fløyter ikke kan lage fuglelyder, og for det andre ble det gjort så mange tabber med stopping på hovedsporet etc.