søndag 27. mai 2012

Ekstra: "James til unnsetning" review

Sesong 15, episode 6, min favoritt nr. 2 i sesongen, "James til unnsetning".

Episoden handler om at James skal være redningslok for dagen. Etter å ha forklart Percy hva "krisealarm" betyr, kommer Toby trillende. Han sier Kontrollsjefen ba ham om å være redningslok sammen med James, noe som gjør James sjokkert! Han vil gjøre det alene. Plutselig kommer vaktsjefen på redningssentralen ut, og sier at Gordon har sporet av på myr sletta, og at James og Toby må dra å redde ham. James vil ikke ha Toby med. Han sier at redningslok på Sodor må være damplokomotiver, og Toby er en damptrikk. Så Toby kan ikke være redningslok, mener James. Dette gjør Thomas sint. Han sier at Toby kan være øyas beste redningstrikk, men James hører ikke.

James skryter til barna om at kun han er redningslok. Snart kommer de til Gordon. Toby foreslår at de kan hente Rocky, men James begynner bare å trekke Gordon. Dette får Gordon til å hoppe helt av sporet! James og Toby drar til baksiden av Gordon. James ignorerer Tobys forslag om å hente Rocky igjen, og begynner å dytte Gordon. Det blir for mye for det gamle sporet! Det knekker på midten! James nekter å gi seg, og påstår at et kraftig dytt får Gordon opp på sporet igjen. James puffer til Gordon, og med dunder og brak, og et fryktelig smell, har både Gordon og James plasket ut i gjørmehullet! James skjønner nå at han har vært dum, og ber Toby om å hente Rocky.

Sammen med Thomas, dytter og trekker de Rocky til myra. Rocky løfter Gordon og James tilbake på linja. Nå ber faktisk James Toby om hjelp! Sammen er de flotte redningslok. De hjelper både Charlie, Mavis og Percy. På redningssentralen står Kontrollsjefen og venter på dem. James takker ham for å ha brakt Toby med ham, og sier Toby er øya Sodors beste redningstrikk!

Vi hørte en ny stemme her. Lete og Redningssentral vaktsjefen. Han fikk sin stemme av Sigbjørn Solheim.

Denne episoden var FANTASTISK! James og Toby er i perfekt karakter. Det ser ut til at James har Toby som rival, som i "Møkkete saker" og "Nå blir det trøbbel". Og kom igjen, det kræsjet! Det kræsjet var det beste kræsjet i Thomas-historien! Dette er det animasjon serien trenger mer av; kræsj! Det er kræsjet i seg selv som gjør episoden fantastisk.

TheSodorSteamworks gir "James til unnsetning":
8/10

Hva er dine meninger om episoden? Skriv dem i kommentarboksen under.