lørdag 5. mai 2012

Ekstra: "Jul på Tåkeholmen" review

Sesong 14s siste episode het "Jul på Tåkeholmen".

Episoden handler om at det er jul, og på Sodor Lete og Redningssentral blir det gjort klart til juletrefest. Futt, Krutt og Ferdinand er overrasket, for de har aldri hørt om juletrefest før! SkipperRocky og Thomas forklarer dem hva det er. Tømmer Tøfferne sier de aldri har hatt juletrefest før, fordi de ikke har hatt noen venner å feste med. Thomas sier de har venner i massevis nå, og det gjør dem glade.

Tømmer Tøfferne bestemmer seg for å ha juletrefest på Tåkeholmen. Thomas spør om de vil ha hjelp, men de vil klare det selv. På Brendam Havn ser de en vogn med pynt, så de tar den med til Tåkeholmen. De undres over hvor de skal henge pynten. Så sier Ferdinand at de kan henge det på Gamle Snøfte, og det syns Futt og Krutt er perfekt! Men de må ha mer julepynt. Så mens Futt og Krutt drar til Sodor, leter Ferdiand etter et juletre. Futt og Krutt kommer snart tilbake med mer pynt, og Hiv-og-Ho er snart dekorert. Tvillingene blir overrasket over å se at Ferdinands juletre bare er en Jobi stokk! De henger en stjerne på den så den ser bedre ut.

Plutselig hører de Kontrollsjefen og de andre lokene som kommer inn på tømmer stasjonen. Nå er de klare for å feste! Men så, begynner Gamle Snøfte og Hiv-og-Ho å skake og skjelve. Kuler og bjeller flyr overalt! Så tar Gamle Snøfte tak i Jobi juletreet og hiver det i dammen! Tømmer Tøfferne er lei seg, og ber lokene om hjelp, og de er klare for å hjelpe! Thomas hjelper Ferdinand med å finne et tre, Cranky låner Futt stjernen sin, og barna gir Tømmer Tøfferne hjemmelagd julepynt. Snart er det ordentlig juletrefest på Tåkeholmen, og Futt, Krutt og Ferdinand er glade, og stolte over å ha så flotte venner. Så feirer de jul alle sammen.

I denne episoden, har Futt og Krutt fått sine stemmer fra Redningsaksjon på Tåkeholmen av uvisste grunner. Harold og Skipper gjør også snakke-comeback.

Jeg elsker denne episoden. Jeg syns det er den beste jule episoden noensinne! Har det bare vært snø hadde det blitt enda bedre.

TheSodorSteamworks gir Jul på Tåkeholmen: